Close

10. 7. 2018

Chytrá pneumatika budoucnosti od Michelin se sama přezuje díky 3D tisku

chytrá pneumatika přezuje díky 3D tisku

Michelin odhaduje, že by do 10-15 let mohla na trh zamířit mimořádně ekologická řada pneumatik. Ekologičnost bude dána především jejich životností. Má totiž jít o pneumatiky, které se samy při změně klimatických podmínek přezují pomocí 3D tisku. Řidič jednoduše zastaví, stiskne tlačítko, kde si typ obutí zvolí stejně jednoduše jako jízdní režim vozu (sportovní, terénní, ekonomický apod.), a vzorek pneumatiky se jednoduše podle preferencí přetiskne.

Stop plýtvání pneumatikami

I krátkozraký člověk dobře vidí, jaký pokrok za posledních 20, 30, 50 let udělala auta. Vypadají úplně jinak. Mají technické možnosti, o kterých se našim dědečkům ani nesnilo. Vynikají bezpečností a komfortem. A leckdy dokonce dělají práci za vás (viz parkovací asistenti, adaptivní tempomaty apod.). Pokud bychom se naopak zaměřili na pneumatiky, leckdo by mohl tvrdit, že tady jsme se dopředu moc nedostali. Realita je ale jiná. Moderní pneumatiky mají podstatně lepší vlastnosti než ty, které vozy obouvaly před desetiletími. Jejich výroba je navíc stále ekologičtější a ekologičtější, a to i díky použitým obnovitelným materiálům (např. Michelin dnes při výrobě pneumatik používá více než z čtvrtiny obnovitelné materiály, do roka 2048 by to mělo být už 80 %). A právě Michelin nedávno přišel s velice zajímavým konceptem chytré pneumatiky. Tu majitel v podstatě nepřezouvá. Pokud se totiž její vzorek sjede, případně pokud je klimatickými podmínkami vyžadován nový, pneumatika jednoduše pomocí 3D tistku „přetiskne“ svůj stávající vzorek. Jistě, zdá se to jako utopie. Michelin ale věří, že do 10 až 20 let by pneumatika využívající tento princip mohla být na světě. Koncept je samozřejmě spojován s řadou otazníků. Vzhledem k obrovskému pokroku v oblasti 3D tisku jej ale nelze a priori odsoudit. Ostatně „přetisknuté“ pneumatiky máte na voze možná i právě vy. Stejný princip přeražení starého běhounu na nový se využívá i při tzv. protektorování.

Emisní normy pro pneumatiky

Automobilový svět je doslova držen ve svěrací kazajce pomocí různých ekonorem. Prim hraje downsizing. Ve vzduchu se neustále omílají emise CO2, NOx a kdo ví čeho dalšího. Přitom nezanedbatelnou zátěží pro životní prostředí jsou i nevyužité a také nerecyklované pneumatiky. Nevyužité v tom smyslu, že se pneumatiky často vyhazují i tehdy, kdy stále dobře slouží. Máme na mysli např. nákup nové sady pneumatik při poškození pouze jedné, vyhození pneumatik „pro sichr“ při koupi nového auta či po uplynutí obligátních 4-5 sezon, kdy se pneumatiky považují za v podstatě odepsané apod. Chytrá pneumatika tak má dle Michelinu potenciál takovému plýtvání zabránit.

Kola a pneumatika v jednom

Koncept pneumatiky budoucnosti Michelin představil nedávno na konferenci Movin’On v kanadském Québecu. Zajímavostí je, že vize počítá s integrací kola a pneumatiky do jednoho funkčního celku. Vnitřek pneumatiky má tvořit struktura připomínající včelí plástev s tím, že po jejím obvodu si řidič může průběžně tisknout takové běhouny, které uzná za vhodné. V případě sjetí pneumatiky se počítá se senzory, které posádku na vysloužilost pneumatiky upozorní.

Pneumatika, kterou nejde píchnout

Na počátku automobilového věku si každé auto s sebou vozilo rezervní pneumatiku. Posléze rezervy nahradily speciální sady pro zalepení píchnuté gumy. A pokud se chytrá pneumatika tak, jak ji navrhuje Michelin, stane realitou, nebude potřeba ani to. Pneumatiky totiž nebudou plněné vzduchem a nebude možné je píchnout. A co víc, vyrábět se budou z ekologických materiálů podléhajících rozkladu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..